marquee

Thursday, October 4, 2012

Ibadah, hadiah kita kepada Allah

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah di atas segala nikmat yang tidak terhitung, nikmat kesihatan, nikmat keberkatan, nikmat kesejahteraan, nikmat kelapangan waktu, nikmat kegembiraan dan berjuta kenikmatan yang tidak mampu dihitung nilainya. 

"Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak"
Surah al-Kuathar:1

"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghitungkannya"
Surah Ibrahim:34




Memulakan bicara, ingin ana kongsikan suatu kata-kata yang ana dengar dari seorang ustaz, katanya "Ibadah itu HADIAH". Lama juga ana duduk memikirkan kalam  penuh makna itu. Katanya ringkas tapi cukup bermakna.


Apa erti sebuah hadiah? Adakah ia sesuatu yang diminta? Pasti jawapannya tidak. Memiliki hadiah bukanlah atas suatu permintaan, tapi kerana sebuah kerelaan. Rela untuk memberi. Memberi pula pastinya setelah memiliki. Analoginya begini, apabila kita memiliki sebuah jam, barulah kita boleh memberi atau menghadiahkan jam itu kepada orang lain. Kekuatan untuk memberi bermula daripada kuasa memiliki. Andai kita tidak memiliki, mana mungkin kita mampu memberi.


 Panjang pula ana berbicara soal memiliki dan memberi. Berbalik kepada ungkapan mulia ustaz tadi "Ibadah itu HADIAH". Umum mengetahui, hadiah itu pastilah menggembirakan penerimanya. Dalam soal ibadah, jika kita mengatakan ia seumpama hadiah, beerti kita memberi hadiah kepada Allah. Dengan kata lain, kita menggembirakan Allah. Subhanallah, ibadah itu  untuk menggembirakan Allah, Pemilik Jiwa Hamba. 
  
Mahukah kita menjadi hamba yang paling banyak menggembirakan Tuhan?


Mari kita memberi hadiah kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya, supaya Dia menunggu kepulangan kita dengan penuh cinta dan rindu. Mulalah memberi hadiah kepada Rabbul Jalil sekarang. Berzikirlah sekalipun dengan menyebut kalimah 'Allah' cuma, kerana ia bernilai ibadah, kerana ia adalah hadiah, buat Pemilik Cinta Teragung. Ya Allah, terimalah hadiah kami ini..



Allahu Rabbi...

No comments:

Post a Comment