marquee

Saturday, July 16, 2011

Penggunaan Najis di dalam Perubatan

Assalamualaikum..lagi perkongsian.Ana ambik dari sini halaqah.net
Ummi Munaliza:


4. Xeno transplantation

Dalam membincangkan mengenai pemindahan anggota, tisu atau sel kita akan berkenalan dengan istilah-istilah yang pelbagai. Antaranya ialah auto graft, isograft, allograft dan xenograft. Perbezaan istilah ini menunjukkan kepelbagaian pemindahan yang dilakukan. Kita hanya akan membincangkan mengenai xenograft ataupun xano transplantation.

Apakah yang dimaksudkan dengan xenotransplantion? Istilah ini secara dasarnya digunakan pada pemindahan cell hidup, tisu dan organ dari satu spesis kepada satu spesis yang lain. Sebagai contohnya pemindahan organ dari khinzir kepada manusia. Xeno trasnsplantation ini biasanya melibatkan pemindahan sel, tisu dan organ daripada khinzir, babon atau chimpanzi kepada manusia.

Namun yang sering berlaku dan masih dalam kajian yang pesat ialah penggunaan organ khinzir bagi mengganti dan menampung kekurangan organ manusia untuk merawat pesakit yang memerlukan. Semestinya apa sahaja yang terhasil dan diambil daripada haiwan ini adalah najis dari segi syarak.

Antara negara yang menjalankan kajian xeno transplantation ini ialah Amerika Syarikat, Kanada, Jerman , Spanyol dan Belgium. Ianya berperanan sebagai alternative kepada organ manusia. Penyelidikan awal juga merancang untuk menjadikannya sebagai ubat kanser, AIDS, kencing manis, kegagalan fungsi hati dan merawat penyakit Parkinson ataupun sekurang-kurangnya dengan adanya organ haiwan boleh digunakan sebagai organ sementara sebelum mendapat organ manusia.

Sebab utama penggunaan khinzir ialah memandangkan ianya senang didapati dan saiz organnya yang hampir menyamai organ manusia. Faktor utama berkembangnya kajian untuk menggunakan organ khinzir ialah kerana berlaku kekurangan organ. Sebagai contohnya apa yang berlaku di Kanada, 3 daripada 10 orang pesakit mati semasa menunggu untuk mendapatkan organ. Manakala Amerika sahaja membeli sebanyak 200 hingga 300 organ setiap tahun dari negara membangun.

Antara pemindahaan yang telah pernah dilakukan ialah pemindahan injap jantung khinzir untuk mengganti injap jantung manusia yang bermasalah. Kajian saintifik bependapat kebanyakan organ khinzir seperti jantung, buah pinggang dan hati boleh digunakan untuk pemindahan organ. Bagi mengatasi masalah penolakan organ, di Edinburgh Scotland telah dicipta khinzir melalui teknologi genetic engeneering yang diberi nama "double knock-out pig".

Khinzir ini berbeza daripada khinzir biasa, di mana ianya dipercayai tidak mempunyai agen yang menyebabkan penolakan (rejection) pada penerima.
Walaubagaimanapun banyak masalah yang sememangnya dibimbangi berlaku dengan penggunaan khinzir dalam pemindahan organ ini. Apa yang ditakuti sekali ialah kuman dan virus yang ada pada khinzir yang boleh menyerang pesakit. Setakat ini kejayaan yang dicapai masih berada pada tahap rendah dan ramai pesakit yang  mencuba akhirnya menemui ajal.

Biar apa pun yang berlaku, xeno transplantation merupakan projek saintifik jangka masa panjang yang pesat dikaji oleh saintis barat, yang berpendapat perlunya pemindahan organ bagi melangsungkan kehidupan pesakit.
Ummi Munaliza:


5. Pemindahan dan pembersihan darah

Darah merupakan cecair yang cukup penting dalam badan manusia. Kandungan utamanya terdiri daripada plasma dan sel darah ( sel darah merah dan sel darah putih) merupakan elemen penting untuk meneruskan kehidupan normal manusia.

Fungi utama darah ialah sebagai pengangkut kepada gas seperti oksigen dan karbon dioksida, makanan yang dicerna dalam bentuk molekul yang ringkas dan ejen yang menjaga tubuh daripada serangan kuman.

Pemindahan dan pendermaan darah berlaku apabila terdapat pesakit yang mengalami kehilangan darah yang kronik seperti dalam kes kemalangan, pembedahan dan lain-lain. Sebenarnya kaedah pendermaan darah ini baru sahaja terjadi pada kurun ke-20 dan kejayaan pertama pemindahan darah berlaku di London pada tahhun 1921.

Manakala pembersihan darah bisanya dilakukan ke atas pesakit yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Mengapa pemindahan dan pembersihan darah diletakkan dalam topik perbincangan kita? Jawapannya, kedua-dua proses ini melibatkan keluarnya darah daripada tubuh manusia.

Darah yang keluar dari tubuh manusia pada pandangan Islam merupakan najis mutawasittah. Contohnya dalam kes pemindahan darah yang mana darah dipindahkan daripada penderma kepada pesakit yang memerlukan. Dalalm kes pembersihan darah (heamodialisis) darah dari pesakit dikerluarkan dari badan dan dicuci menggunakan alat heamodialisis sebagai ganti buah pinggang yang berperanan untuk menapis dan  membersihkan darah.
Ummi Munaliza:


6. Alkohol

Alkohol merupakan sejenis bahan yang sudah digunakan sejak turun temurun dalam sejarah peradaban manusia. Bukan sahaja sebagai minuman, alkohol juga mempunyai nilai perubatan yang tidak kurang pentingnya. Firman Allah SWT :

"Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya. Dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: (Dermakanlah apa-apa) yang berlebihan dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir." Surah al-baqarah ayat 219.

Ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa arak mempunyai manfaat, namun dosanya lebih besar daripada faedah yang ada. Alkohol merupakan bahan cecair tanpa warna yang dihasilkan menerusi dua cara pemprosesan. Pertama menerusi fermentation (penapaian), iaitu proses khas untuk menghasilkan arak, dan kedua menerusi bahan kimia, iaitu suatu proses bagi menghasilkan alkohol daripada petroleum. Hasil pemprosesan ini dikenali juga sebagai etanol atau etil alkohol. Dalam bidang perubatan, alkohol digunakan sebagai antiseptik dan sebagai pelarut disamping juga sebagai bahan untuk mencucikan kulit. Metanol yang dikenali sebagai alkohol metil atau alkohol kayu ialah satu bahan yang sangat beracun.

Jadi di sini terdapat 2 jenis alkohol yang berpunca daripada sumber berbeza , satu daripada proses penapaian dan daripada petroleum. Perbincangan mengenai najis atau tidak alkohol yang berasal daripada petroleum turut menjadi khilaf dikalangan ulama.
Ummi Munaliza:

Pengguanaan najis dalam tibbul nabawi

Rasullah s.a.w sebagai Rasul terunggul, Nabi akhir zaman telah menunjukkan beberapa teladan yang berguna kepada umatnya termasuklah dalam bidang perubatan. Nabi s.a.w sendiri pernah menganjurkan supaya meminum air kencing unta sebagai penawar kepada penyakit yang mereka alami. Hal ini tercatit dalam hadis Sahih Bukhari :

Maksudnya: "Bahawa serombongan suku ‘Ukal seramai lapan orang datang menemui Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, lalu mereka berikrar kepada Nabi untuk masuk Islam. Kemudian cuaca kota Madinah merimaskan mereka dan mengakibatkan tubuh badan mereka sakit-sakit, lalu mereka mengadukan hal itu kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Baginda bersabda kepada mereka:

"Barangkali elok kamu pergi bersama tukang gembala kami kepada untanya, kemudian kamu dapatkan air kencing dan susunya." Mereka menjawab: "Baiklah." Mereka pun pergi dan meminum susu dan kencing unta itu, setelah itu mereka pun sihat. Tetapi kemudian mereka membunuh tukang gembala Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam itu dan merampas unta-untanya." (Hadis riwayat Bukhari)

Dalam hadis di atas Nabi s.a.w mengarahkan supaya air kencing unta diminum sebagai rawatan kepada sakit pada tubuh akibat keadaan cuaca di Madinah. Jelasnya air kencing merupakan najis, namun dibenarkan oleh Nabi s.a.w untuk diminum sebagai penawar penyakit. Persoalannya sejauh manakah Islam membenarkan penggunaan najis dalam merawat penyakit?

Tambahan :
Selain daripada kisah minum air kencing unta dan susunya dijadikan sebagai ubat semasa hayat Nabi s.a.w, terdapat juga penggunaan elemen yang haram tapi bukan najis dalam perubatan Nabi s.a.w. Sebagai contohnya Nabi s.a.w membenarkan Abdul Rahman bin Auf dan Zubair bin Al-awwam memakai sutera kerana sakit yang dialami oleh kedua-duanya, dan ini dikiaskan dengan penggunaan najis dalam keadaan darurat. Juga Nabi s.a.w membenarkan Arfajah bin Asad memakai hidung yang dibuat dari emas kerana darurat.
Ummi Munaliza:

Penggunaan najis dalam perubatan alternatif

1. Terapi air kencing

Bunyinya sahaja sudah memualkan. Percaya atau tidak, ada segolongan manusia yang menggunakan air kencing sendiri sebagai rawatan pencegahan
penyakit. Dalam amalan perubatan ini, air kencing diminum untuk mencegah dan merawat penyakit-penyakit tertentu.

Manusia yang pertama menjumpai kaedah ini ialah bekas perdana menteri India, Moraji Dasai. Ada juga yang mengatakan ianya dijumpai oleh petani dari China. Sudah tentunya masalah utama yang timbul bagi pengamal perubatan ini ialah masalah psychology sebelum mencubanya. Bagi pengamal terapi air kencing ini, keistimewaannya sudah tentulah kerana kos yang tidak perlu dikeluarkan dan ianya boleh didapati di mana sahaja kita berada.

Jijik atau tidak, suci ataupun najis, penggunaan terapi air kencing ini, ianya sudah diterima oleh sekelompok masyarakat yang percaya akan khasiatnya. Antara kandungan yang ada dalam air kencing dan faedahnya ialah:

a. Menurut pakar bedah Itali, Stanislau R Burzynski, anti neoplastin yang ada secara berasingan dalam urine menunjukkan keputusan yang menakjubkan dalam merawat penyakit kanser.

b. DHEA (dehydroepindrosterone) yang ada hubungan dengan hormon testosterone dipercayai bertindak sebagai anti penuaan, anti kanser dan anti
kegemukan.

c. Urea yang dikitar oleh mulut akan ditukarkan kepada amino acid yang penting, bermanfaat untuk badan.

d. 95% urine adalah air, 2.5 % adalah urea dan 2.5% adalah mineral, garam, homon dan enzyme. Semua bahan-bahan ini menjadi steril selepas dikeluarkan dari badan.

e. Untuk merawat allergic terutamanya penyakit asma.

f. Rawatan sembelit yang konik

g. Rawatan penyakit kulit

No comments:

Post a Comment