marquee

Tuesday, July 26, 2011

Srikandi Agung, Saydatina Rabiatul Adawiyah..



Assalamualaikum..
Alhamdulillah ala kulli nikmah..Nikmah sihhah, wal barakah was salamah..Ashkuru lillah.. Ingin ana kongsi sedikit cebisan ilmu yang ditemui. Kali ini mengenai seorang srikandi agung, sangat ana kagumi, hormati dan seikhlasnya, tiada kalimah yang layak menggambarkan kemuliaan peribadinya.. Itulah Saydatina Rabiatul Al-Adawiyah... Subhanallah.. Nama beliau adalah Rabiah, manakala Adawiyah adalah ayahnya.. Teruslah mengkaji berkenaan riwayat srikandi mulia ini..

Pun begitu, ingin ana kongsi beberapa untaian doa dan kalimat yang sering meniti di bibir srikandi ini.. Moga ada manfaat yang terus mengalir daripadanya..

Ana telah mengambil sdikit ilmu daripada video ini...boleh download untuk banyak lagi perkongsian ilmiah..


***
Credit to: video made by: al_farisi25.upsi.murabbi.my

*Doa Perindu Cinta ILAHI..

Ya Allah..
Apa saja yang akan Kau kurniakan kepadaku berkenaan dunia,
Berikanlah kepada mereka yang memburunya..
Dan apa saja kebaikan yang akan kau kurniakan kepadaku berkenaan akhirat,
Berikanlah kepada hambaMu yang beriman
Kerana Aku hanya mahukan kasihmu Tuhan..
Wahai Allah..
jika aku beribadah kerana SyurgaMU..
Janganlah Engkau masukkan aku ke dalam syurga
Andai aku beribadah kerana takutkan nerakaMU
Maka lemparkan aku ke dalamnya..
Tetapi wahai Tuhanku..
Jika aku beribadah kerana inginkan keredhaanMU,
Maka jangan Engkau sia-siakan daku..

*Ucapan Srikandi Rabiatul Adawiyah di tengah kesunyian malam tatkala bermunajat pada Allah:

Ya Allah Ya Tuhanku..
Aku berlindung diri kepada Engkau,
Daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripadaMU,
Daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau.

Tuhanku,
Bintang-bintang telah menjelma indah,
Mata telah tidur nyeyak,
 Semua pemilik telah menutup pintunya
Dan inilah dudukku di hadapanMU.

Tuhanku,
Tiada kudengar suara binatang mengaum,
Tiada desiran pohon bergesel,
Tiada desiran air yang mengalir,
Tiada siulan burung menyayi,
Tiada nikmatnya teduhan yang melindungi,
Tiada tiupan angin yang nyaman,
Tiada dentuman guruh yang menakutkan,
Melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti KEESAANMU
Dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamaiMU.

“Sekalian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabiah yang banyak kesalahan di hadapanMU. Maka moga-moga Engkau berikan satu pandangan kepadanya yang akanmenahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmat kepadaMU.”

“Jika aku menyembahMu kerana takut daripada api nerakaMU, maka bakarlah aku di dalamnya
Jika aku menyembahmu kerana tamak kepada syurgaMU, maka haramkanlah aku daripadanya.
Tetapi jika aku menyembahMU kerana kecintaanku kepadaMU, maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajahMU yang MAHA BESAR dan MAHA MULIA itu”
-Srikandi Agung, Saydatina Rabiatul Adawiyah..
***
Ya Allah, jadikanlah aku hambaMu yang memiliki hati seikhlas saydatina Rabiatul Adawiyah..
Mencari dan terus mencari cinta MU..

Tiada kalimat mampu kugambarkan berkenaan dirimu..wahai Srikandi Agung, Saydatina Rabiatul Adawiyah..

Allahu Rabbi..

No comments:

Post a Comment